Deze pagina is voor het laatst bij gewerkt op maandag 9 april 2007
De boot wordt in de achtertuin gebouwd, dat is lekker dichtbij, dus wordt de achtertuin in orde gemaakt om er een boot in te bouwen. Onder een tijdelijke overkapping, of volgens Jan Paauw een grote party tent, waaraan deze pagina is gewijd.
De achtertuin zoals die eens was... Uit een andere hoek. En tijdelijk was..
Want vrijdagmiddag 23 juli 2004 om kwart voor 4 staat er een trekker met grote kraan en oplegger van Winder Limmen voor de deur met een staalpakket.
Dochterlief kijkt toe als Winder Limmen wat ijzer brengt.
Na een heerlijke vakantie aan de Kager Plassen waarbij het staalpakket afgedekt heeft gelegen gaan we verder met een overkapping voor een tijdelijke werkplek komt zodat we minder afhankelijk van het weer zijn.
De basis van de overkapping is van bijna 20 meter 120 mm H-profiel, op de bovenste 2 rechtse foto's zijn de liggers te zien. De liggers kunnen gebruikt worden om er een loopkat met kettingtakel aan te hangen voor het zware werk.
Dankzij de weergoden (helaas) was er wat tijd om ideeën over de indeling uit te werken.
Nieuw rieten dak Overkapping in wording. Spant 2
De overkapping gaat met horten en stoten; er heeft voor de helft een zeil op gelegen alleen heeft de wind zijn kracht laten zien en was het zeil onvoldoende vastgemaakt om dat zonder schade te overleven. Zodoende ook in de schuur begonnen met het voorbereiden van de spanten.
De rietdekker heeft ons een 2 weken gezelschap gehouden voor het vervangen van het rieten dak. De rommel op het zeil over het staalpakket is afkomstig van het oude rieten dak.
De losse spanten zijn veel gemakkelijker onder een kolomboor te bewerken. Vooral omdat er de nodige gaten in gaan voor de isolatie, daarbij volg ik hetzelfde systeem als de bouwers van de Nagy Barát en dat betekent nogal wat gaten.
Meteen 51 mm gaten in de wrangen geboord zodat er voldoende ruimte is voor leidingen naar de boegschroef en eventueel een tank in de punt. Daarmee komen er in 1 dag (na voorbereidingen thuis) de eerste 276 gaten in het staal: 18 van 51 mm en 258 van 5 mm, in totaal 276.

Overkapping klaar De overkapping is klaar op 2 oktober. We gaan verder met het volgende hoofdstuk: het casco.

De overkapping heeft dusdanig afmetingen dat er in Nederland een vergunning voor nodig is. Daar kwam ik achter toen een gemeente ambtenaar ons belde met de vraag wat we in de achtertuin hebben staan. Waarop ik antwoordde: "een grote partytent". Dus alsnog een tijdelijke vergunning aangevraagd die is gehonoreerd, tot juli 2008 mag de overkapping blijven staan.

Sneeuw op de overkapping Sneeuw op de overkapping Na eerst een winterse storm te hebben doorstaan kwam in maart de volgende test, een pak sneeuw. Het zeil stond er bol van, de balken zakte wat door en de overkapping staat nog steeds, wel met de eerste scheurtjes. Materiaal voor vervanging ligt al klaar.

Langs de nok boven de kajuitingang en op het linker stuk waarvan een klein stukje nokbalk is te zien was het zeil op beide plekken minimaal een meter gescheurd, het zeil heeft het zowat een half jaar langer uitgehouden dan verwacht. In maart lag het nieuwe zeil al klaar en zit er nu 6 maanden later op.

Het nieuwe zeil ligt er dubbel op om 2 redenen: klapperen en condensvorming. Van het oude zeil lag het voorste gedeelte er al dubbel op, het was het zeil wat er als allereerste op was gegaan en op de ogen kapot was gewaaid en dubbel prima op het laatste stuk kon. In het na- en voorjaar was aan de onderkant van dit zeil veel minder condensvorming, waar op het enkele zeil de waterdruppels naar beneden kwamen was er hier maar een enkel druppeltje wat naar beneden kwam.
Ook klapperde het zeil wat dubbel lag minder dan het zeil wat enkel lag en door het klapperen is het zeil wat enkel lag kapot gegaan: door het klapperen schuurde het langs de nokbalk waar het pak sneeuw een voorzetje had gegeven.
Wat ook tegen het klapperen helpt is een lat extra. Tussen iedere 2 balken zit een lat extra net zoals de overige latten: aan de boven- en onderkant van het zeil tegen elkaar geschroefd. Het zeil heeft tot nu toe niet noemenswaardig geklapperd en dat slaapt een stuk rustiger.
Onder het nieuwe zeil kon prima een vaste lamp opgehangen worden. Eerst was het een lang armatuur en later een korter armatuur wat op de foto op het gangboord klaar ligt allebei met een hoge druk kwikdamp lamp.

Met zo'n vracht nattigheid en wind op de 25e november was ik blij dat het nieuwe zeil erop lag. Het achterpiek schot was door de wind om gewaaid. Dochterlief vond het een pracht om op het schot te dansen.
Start 1e casco pagina