Deze pagina is voor het laatst bij gewerkt op donderdag 20 maart 2008

De generator is een verhaal op zich. Een nieuwe generator is leuk, mooi en kost genoeg geld. Waarom geen tweedehands? Als een nieuwe generator aan het aantal uren komt als je aan revisie moet gaan denken, dan hebben we heel wat jaren gevaren. En na een revisie heeft een generatorset weer een heel leven voor zich. Dit verklaart denk ik mede dat er voor tweedehands generatorsets ook een knappe prijs betaald mag worden. Behalve voor de sets die niet kant en klaar zijn en daar heb ik helemaal geen moeite mee.

Het generator vermogen wat ik voor ogen had was 20 tot 25 kVA, 16 tot 20 kW. Voor een 25 kVA Stamford generator met een Mitsubishi motor viste ik net achter het net, ook bij 25 kVA set met Perkins motor. Toen kreeg ik een 25 kVA set met MWM motor op het oog voor een stevigere prijs.
Van MWM had ik tot die tijd niet gehoord. De duitse fabriek hoort tegenwoordig bij het Deutz concern, in Brazilië worden nog MWM motoren gemaakt. Dit type, een D226.3 stond in Fendt trekkers van het type Farmer en Favorit in de 70er jaren van de vorige eeuw. Ik had gebeld omdat ik de afmetingen wilde weten. Kort nadat ik antwoord daarop kreeg, de set was geen kleintje, zag ik een zeer aantrekkelijke advertentie van een MWM met kimkoeling die vast stond. Onderdelen zijn er nog en het sleutelwerk vindt ik leuk. Na een telefoontje wist ik dat er een 20 kVA generator bij de set hoorde die los te koop stond. Ik gelijk ja gezegd en zaterdagochtend 4 februari om 8 uur stond ik bij de set in Leeuwarden en 3 en half uur later met de set thuis. Een MWM D225.3 met een 20 kVA AvK generator.

Nadat de boel was uitgeladen voelde ik nog eens aan het vliegwiel, en daar zat beweging in! Met de verstuivers eruit kon het vliegwiel rond gedraaid worden, niks vast! Alle bouten en moeren die ik los haal komen ook prima los, sommige zelfs vettig.
De verstuivers konden een controlebeurt gebruiken: 2 van de 3 stonden vast door lang stil staan. Dit is een klus waarvoor je speciaal gereedschap nodig hebt en een bedrijf die het doet zit dichtbij wat een verhaaltje op zich is.

De generator doet het in een keer goed, ondanks dat je er zowat geen cent voor zou geven zoals het er van binnen uit ziet. Zelfs met flink vermogen geeft de generator geen krimp - een op 2 van de 3 fasen aangesloten 15 kW heater, 1,5 kW kachel en 2 bouwlampen - de motor helaas wel: er komt een beetje water bij de koppakking naar buiten. Een goede reden om de koppen eraf te halen, te inspecteren en te verven. Het kleurtje stond me niet echt aan. Alle foto's van deze klus zijn hier te zien. Op 1 april, nee het is geen grap, heeft de set het eerste inloop uurtje er weer op zitten.

Ook op flink vermogen houdt de set zich goed en met een uitlaat is het wat rustiger; gemeten waardes: 398 V, 23,2 A en 49 Hz, bijna 16 kW dus.
De motor heeft op ongeveer z'n plek gestaan en zoals verwacht past de motor.
De generator kon nieuwe lagers gebruiken, je hoorde de lagers draaien. Ook een schoonmaakbeurt kon geen kwaad, dus de generator voor een revisiebeurt weg gebracht en dan ziet de generator er knapper uit, ook van binnen.

Het rubber van de oude koppeling tussen de dieselmotor en generator is beter geweest: het veert zover door dat het niet meer dempt. Ook was de flens van de generator er met een poelietrekker niet af te krijgen, ondanks dat de flens 2 weken lang dagelijks een spuitje WD40 had gehad, het enige wat er gebeurde was een put in de bout op de as drukken. Slopen red ik zelf wel en tegen een doorslijpschijf was de flens niet bestand.
Zo langzamerhand wordt het tijd voor een nieuwe koppeling tussen de dieselmotor en de generator. Een waarbij de dieselmotor wat flexibel is ten opzichte van de dieselmotor. De generator zet ik kaal op de fundatie, de dieselmotor op trillingdempers. Uiteindelijk worden het 2 Fenner Fenaflex koppelingen en heb ik alleen nog een stukje 38 mm as nodig.

In de uitlaat monteer ik een koeler om 2 redenen: om de temperatuur van de uitlaat omlaag te brengen en voor extra demping. Koelere lucht heeft een kleiner volume dan warme lucht, dus komt het minder snel, c.q. hard naar buiten.

Start Besturing