Deze pagina is voor het laatst bij gewerkt op maandag 19 maart 2012

Een van de mooie kanten van een boot is dat er een diversiteit aan techniek in kan zitten en het is de bedoeling dat er wat in komt praktisch is.

Techniek begint al met het bouwen: 250 kg staal, daar begin je niet veel mee zonder gereedschap. 250 kg is het gewicht waar ik de 2 grote bodemplaten ongeveer op schat, per stuk. Met 2 1 tons kettingtakels aan een loopkat is alles veel beter te hanteren.

Het bouwen van het casco bestaat voor het grootste gedeelte uit lassen. Lassen doe ik met een TICO 210 Mig las apparaat van m'n broer. Lassen met draadtoevoer beschermd door gas, niet door slak zoals bij elektrode lassen. Op het moment van dat de 2e rol lasdraad al aardig opschoot was de gasfles leeg. Nu zat er op de oude gasfles een huurcontract waar m'n broer van af wilde, een koopfles is op de lange duur voor een particulier goedkoper. In eerste instantie was de fles een koopfles maar omgezet omdat het bedrijf waar de fles vandaan kwam koopflessen afschafte.
Nu heb je koopflessen en koopflessen: één variant is dat je echt een fles koopt en als deze leeg is lever je de fles in en laat de fles vullen. De tweede variant is veel flexibeler, alleen doen minder bedrijven hieraan: je koopt een fles en als deze leeg is ruil je de fles om voor een volle en betaal je de vulling. Na 1½ week wachten bij één bedrijf, een helder telefoon gesprek met een tweede bedrijf toch weer terug bij een vertrouwd adres wat verder weg waar de fles op voorraad was: Boldewijn.

Start Techniek voortstuwing