Deze pagina is voor het laatst bij gewerkt op dinsdag 24 april 2012

Al vanaf het begin af aan heb ik de mogelijkheid van een diesel-elektrische aandrijving overwogen, echter met een adviesvermogen van 35 pk komt dat neer op elektromotor van 26 kW. Hiervoor is er een vrij grote generatorset nodig, minimaal een 3 liter dieselblok voor een 1500 toeren set en groot betekent extra ruimte en gewicht. Vooral de ruimte was een struikelblok. Vandaar de keuze voor een 1,5 liter dieselmotor voor de aandrijving. Voor de motor zou dan wel een generatortje onder de kuipvloer te lepelen zijn, hoewel dat onderhoudstechnisch ongunstig zou zijn. Deze situatie bleef knagen...

Een andere optie was elektrisch varen, lekker stil, maar op vakantie heb je toch iets nodig om de flinke batterijset te laden: een flinke lader en een generator. Met de vorige boot is zeker de helft van het aantal vaaruren in vakanties gevaren met een ligplaats waar geen walspanning in de buurt is. Blijft het motorvermogen en de techniek nog stof tot nadenken:

In november komt er een bericht in scheepspraet waarom ik hartelijk moet lachen en me tot nadenken zet: Een boot met een waterverplaatsing van 83 ton met een motor van 35 pk, oftewel 0,42 pk of 0,31 kW per ton. Dan is de 5 kW wat bij een allereerste advies voor een elektromotor werd gegeven nog geen eens zo verkeerd: minimaal 3 keer zoveel!
Een 11 kW 945 toeren per minuut motor met een 15 kW Siemens frequentieregelaar zal de boot wel vooruit krijgen. Deze combinatie uit accu's voeden; nog even niet. Voor het geld wat een accuset met lader kost zijn de nodige liters diesel te koop.

Wat er dan nog in het plaatje ontbreekt is een generator en die vindt ik via speurders.nl: een MWM D225.3 met een 20 kVA AvK generator. Het oudste spul van alles; op de waterpomp van de motor staat 1977. Aan dit soort dieselmotor is heel veel zelf te sleutelen zonder speciaal gereedschap. En of er gesleuteld gaat worden! Daarover is op de volgende pagina meer te lezen.

Een voordeel van deze diesel-elektrische aandrijving is dat de kuipvloer vlak kan blijven. Met een directe dieselmotor aandrijving was er een motorkist in de kuip nodig.

Volgend stapje: stuwdruklager en homokinetische koppeling. De kogellagers van de voortstuwingselektromotor zijn niet uitgerust om een stuwdruk op te vangen. De elektromotor gaat op trillingsdempers omdat kaal op staal het geluid van de motor door de hele boot te horen is, daarvoor was het proefloopje op de foto hierboven.
Aquadrive wilde de hele set leveren inclusief een op maat gemaakte adapter voor op de elektromotor. De adapter is keurig op maat: verwarmd tot 250 °C gaat het strak op de as.

Een schroefas met koker en een tipbladschroef maken het verhaal compleet. Een tipbladschroef heeft een hoger rendement dan een conventionele schroef.

Start Generatorset